Richtlijnen voor gastvliegers op Malden

 

Aanmelden via de website

 

Algemene info over het zweefvliegveld

  • Gelegen in een natuurgebied met medegebruik door schaapherder en vogelspotters.
  • Landingsterrein is plaatselijk nogal hobbelig.
  • Geen geschikte buitenlandingsmogelijkheden in de directe omgeving.
  • Coordinaten banenkruis: N 51° 47.17', E 5° 52.88’, H 27m
  • Richting van de banen: 03/21 en 13/31. Baan 31 bij de Zweef-Inn is de meest gebruikte.
  • “Malden Grond“ op 123.35 MHz alleen in gebruik tijdens vliegbedrijf.
  • Telefoon 024-3581660. Zweef-Inn 024-3580205.

Operationele bepalingen

  • Na aankomst auto en aanhanger parkeren op de “driehoekstrip” tegenover de camping.
  • Monteren: idem. N.B. Bij de startplaats monteren alléén na toestemming.
  • Water kan getankt worden langs de rondweg, naast de inrit naar de kelder.
  • Rij- en looproutes naar de strip altijd via de rondweg.
  • Max rijsnelheid 10 km/u; bij de camping stapvoets.
  • Transport gemonteerd vliegtuig naar de strip op aanwijzing van de veldleider.
  • Vermijd bij het rijden over het veld elke beginnende spoorvorming.
  • Veldleider bepaalt startopstelling, kabelbreukhoogte, ciruitrichting en landingsterrein.
  • Malden gebruikt kunststof lierkabels. Bij voorkeur niet op landen of er overheen rijden!
  • Let op extra turbulentie en downwash op final vlak boven de bomen.
  • Fig 1. Kabelbreukprocedure . Deze wijkt af van de standaard i.v.m. hoge bomen rond het veld.
  • Fig 2. Landingsprocedure (N.B. opstelling kan ook gespiegeld zijn). Landen in 1 (vak). Als 1 bezet, dan landen in 2 en uitsturen naar 1. Als 1+2 bezet, dan landen op 3.
  • Fig 3. Uitvliegsectoren voor TMG en turbo.
  • Fig 4. VFR en TMZ gebieden en hoogtes rondom Malden. Let speciaal op de drie CTR’s. Bij oostenwind vormt met name Volkel CTR een obstakel.
  • Landen zonder vliegbedrijf? Meld tenminste je intenties op 123.355 Mhz zodat andere vliegers weten wat je van plan bent.

 

 kabelbreukprocedure  landingsvolgorde

 

Uitvliegsectoren v2016

banen 

 

 malden luchtruim