Onze vloot
De Nijac heeft een vloot bestaande uit 9 vliegtuigen. Er zijn vliegtuigen voor de beginners en de gevorderde vliegers. Er is een motorzwever, deze kan slepen. Verder hebben sommige leden samen of alleen een "prive" vliegtuig.
Voor het transport van de lier en het uitrijden van kabels wordt een blauwe Ford tractor gebuikt. Het transport van de vliegtuigen gebeurt met twee andere tractoren, een "grasmaaier" en een Golfkar.
ASK21
Specificaties Callsign: NF |
Informatie De ASK21 is de opleidings tweezitter en wordt vooral gebruikt in het begin van de opleiding (EVO). Zowel voor- als achterin zijn alle stuurorganen en instrumenten aanwezig. In deze kist leer je vliegen: jij voorin, en een instructeur achterin. Naast het lesbedrijf is de ASK-21 ook erg geschikt voor kunstvliegen. Onze ASK21 is in 2014 volledig overhault, het toesstel is opnieuw gelakt en het intereur is onderhanden genomen hierdoor ziet hij er na meer dan 30 jaar van trouwe dienst weer als nieuw uit. |
View
Links Handboek |
ASK23
Specificaties Callsign: NA en NH |
Informatie De club is in het bezit van twee ASK23's, die worden gebruikt voor de opleiding. De cockpit van de 23 lijkt erg veel op die van de ASK21. De ASK23 is een erg "vriendelijk" vliegtuig, hij reageert rustig en gemoedelijk. Dat maakt het toestel makkelijk om te vliegen. Daarom maak je ook je eerste solo-vlucht op een van deze toestellen. Verder zul je tot je een zweefvliegbewijs bezit veel op deze toestellen vliegen. Met de ASK23 wordt net als met de ASK21 ook kunst gevlogen, er wordt zelden met deze toestellen overland of wedstrijden gevlogen. |
View
Links Handboek |
ASK13
Specificaties Callsign: ND |
Informatie De ASK13 is een opleidingstoestel, hij staat bekend om zijn erg fijne vliegeigenschappen. Het toestel wordt vooral gebruikt in het begin (EVO) en aan het eind (VVO1) van je opleiding. Ook bijna alle exames worden op dit toestel afgenomen. Meestal ga je met een instructeur in de ASK13 omhoog maar naar 75 solo starts mag je er ook in je eentje op vliegen. Het is het eneig toestel van de NijAC die van staalbuis, hout en linnen is gemaakt alle andere toestellen zijn gemaakt van kunststof. De ASK13 is hierdoor een relatief licht vliegtuig, daarom kan er langzaam mee gevlogen worden. |
View
Links Handboek |
LS4A
Specifiacties Callsign: NE en NG |
Informatie Na 60 vluchten op de ASK23 mag je op de LS4 vliegen. Dit toestel heeft betere perstaties en een intrekbaar wiel, daarom is hij wat moeilijker te vliegen. Dit toestel wordt veel gebruikt voor overlandvluchten, duurvluchten en wedstrijdvliegen. In elke LS4 zit een LX7007 vlucht computer, deze geeft bijvoorbeeld aan hoe hoog je bij het vliegveld aan zult komen. Ook kan de LS4 170L aan waterballast meenemen, hierdoor komt de snelheid voor de optimale glijhoek hoger te liggen. Maar door het extra gewicht klimt het toestel minder goed in de thermiek. Daarom wordt alleen met goed weer met water gevlogen. |
View
Links Handboek |
LS4B
Specificaties Callsign: NX |
Informatie De LS4B is een verbeterde LS4A het grootste verschil zit in de cockpit. Deze is comfortabeler dan die van de LS4A, ook is de romp wat korter en de staart wat hoger. Net als de LS4A wordt hij ingezet voor overland-, duur- en wedstrijdvluchten. |
View
Links Handboek |
DG505
Specificaties Callsign: NY |
Informatie De DG505/20m is een prestatie tweezitter. Deze wordt gebruikt voor pasagiers-, overland- en wedstrijdvliegen. Het toestel heeft flaps dit zijn grote roeren aan de achterkant van de vleugel. deze passen het profiel aan hierdoor heeft het vliegtuig zowel bij lage als bij hoge snelheid goede prestaties. Waneer de landingsstand "L" wordt geselecteerd kan het toestel erg kort landen. Het toestel heeft een intrekbaar landingsgestel en beschikt over een LX7007 vlucht computer. Pas na het behalen van je zweefvliegbewijs zul je op dit toestel gaan vliegen.
|
View
Links Handboek |
DG800
Specifiacties Callsign: NC |
Informatie De DG800S is een prestatie eenzitter, door de flaps is hij moeilijk te vliegen maar heeft hij hoge prestaties. Bijzonder is dat de DG800 met zowel 15m als met 18m spanwijdtte kan vliegen. Zo heb je twee verschillende vliegtuigen in een. Uniek aan het vliegtuig is zijn gewicht/prestatie verhouding. Vergelijkbare vliegtuigen zijn zwaarder waardoor ze minder goed kunnen thermieken. Ook loopt de kap helemaal naar voren door hierdoor heb je een beter zicht. Pas bij voldoende ervaring op de DG505 mag je op de DG800 vliegen. De DG800S kan 180L aan water menemen. |
View
Links Handboek |
G109B
Specifiacties Callsign: (geen) Motor type: Limbach L 2400 DT1 |
Informatie De Grob G109B is een TMG (Touring Motor Glider). dit wil zeggen dat hij zowel motorvliegtuig als zweefvliegtuig is. Boven in de lucht kan hij de motor uitzetten en dan is het gewoon een zweefvliegtuig. In de Motorzwever zit een krachtige 130PK motor in combinatie met en nieuwe propeller is hij in staat om sleepstart uit te voeren. Voor het vliegen met de motorzwever is een apart motorzweefvlieg bewijs nodig. Deze wordt vaak na het zweefvlieg bewijs gehaalt. |
View
Links Handboek |
Prive
Sommige leden hebben zelf of met een groepje een "prive" vliegtuig gekocht. Vaak zijn dit zweeflviegtuigen met een uitklapbare motor. Hierdoor hoeft als de thermiek op is niet in een veld buitengeland te worden.
Hieronder vindt u een lijst met een aantal prive vliegtuigen van leden:
Callsign | Registratie | Type | Soort vliegtuig | Spanweidte | Glijgetal |
KP | PH-737 | ASW20CL Jet | 15m of 18m klasse vliegtuig met straalmotor | 15m of 16,6m | 43 of 46 |
JE | PH-1050 | ASW24 | Standaard klasse vliegtuig | 15m | 44 |
NW | PH-1112 | Janus CT | Tweezitter met hulpmotor | 20m | 43 |
NT | PH-1255 | ASW24e | Standaard klass vliegtuig met zelfstart motor | 15m | 44 |
KW | PH-1278 | Discus t | Standaard klasse vliegtuig met hulpmotor | 15m | 41 |
CB | PH-1302 | Ventus 2ct | Prestatie18m klasse vliegtuig met hulpmotor | 18m | 52 |
NU | PH-1308 | Ventus 2ct | Prestatie18m klasse vliegtuig met hulpmotor | 18m | 52 |
CG | PH-1408 | DG1000t | Tweezitter met hulpmotor | 20m | 47 |
KF | PH-1415 | DG800B | Prestatie 18m klasse vliegtuig met zelfstart motor | 18m | 51 |
CD | PH-1494 | ASW19B | Club klasse viegtuig | 15m | 39 |
K9 | PH-1502 | Duo Discus XLT | Tweezitter met hulpmotor | 20m | 47 |
ZY | PH-1522 | Nimbus 4DT | Openklasse tweezitter met hulpmotor | 26,5m | 60 |
GW | D-KFGW | Ventus 2ct | Prestatie 18m klasse vliegtuig met hulpmotor | 18m | 52 |
4T | D-KAWW | Nimbus 4T | Openklasse eenzitter met hulpmotor | 26,4m | 60 |
JH | D-3703 | Kestrel | 18m klasse vliegtuig van eind jaren `60 | 17m | 42 |
60 | PH-1223 | Ka6E | Club klasse houten vliegtuig | 15m | 34 |
Historie
Hieronder vindt u een overzicht van alle club vliegtuigen die de NijAC ooit heeft gehad:
Callsign | Registratie | Type | Periode | Huidige staat | Opmerkingen |
NC | PH-1240 | DG Flugzeugbau DG800S | 2001-heden | Actief | |
NY | PH-1108 | DG Flugzeugbau DG505/20m | 1997-heden | Actief | |
NX | PH-977 | Rolladen-Schneider LS4b | 1994-heden | Actief | |
NG | PH-888 | Rolladen-Schneider LS4a | 1990-heden | Actief | |
NE | PH-847 | Rolladen-Schneider LS4 | 1988-heden | Actief | In 1999 Type gewijzigd in LS4a |
NA | PH-782 | Schleicher ASK23B | 1986-heden | Actief | |
NH | PH-769 | Schleicher ASK23 | 1985-heden | Actief | In 1986 type gewijzigd in ASK23B |
NF | PH-733 | Schleicher ASK21 | 1983-heden | Actief | |
PH-397 | Schleicher Ka-6E | 1982-1990 | In privé bezit | callsign is nu VM | |
NA | PH-702 | Rolladen-Schneider LS3 | 1981-1991 | Vliegend in nieuw-zeeland (ZK-GXD) | |
NC | PH-577 | Rolladen-Schneider LS3 | 1980-1998 | In privé bezit | callsign is nu NK |
PH-395 | Schleicher Ka-6E | 1977-1989 | In privé bezit | Callsign is nu PB | |
PH-360 | Schleicher K8B | 1976-1986 | Vliegend in Frankrijk (F-CPLM) | Verkocht aan de Zaandse Aeroclub | |
PH-506 | Glasflügel 205 Club Libelle | 1976-1980 | Afgeschreven in 1998 (OO-ZFF) | Verkocht naar KLU Leuven in Belgie | |
PH-518 | Schempp-Hirth Cirrus 75 | 1975-1981 | Vliegend in duitsland (D-3905) | Na ongeval opgeknapt en verkocht naar Duitsland | |
PH-433 | PZL Bielsko SZD-30 Pirat | 1972-1975 | Vliegend in Zimbabwe | ||
PH-417 | Schleicher K8B | 1970-1991 | Vliegend bij aeroclub Brasschaat in Belgie (OO-ZZV) | ||
ND | PH-386 | Schleicher ASK13 | 1969-heden | Actief | Oudste ASK13 van Nederland |
PH-206 | Schempp-Hirth Gö4 III | 1968-1985 | In privé bezit | Vliegend met de vleugels van de PH-208 | |
PH-326 | Schleicher K8B | 1963-1986 | Buiten gebruik gesteld | Verkocht aan de ZES plannen om samen met de PH-332 en PH-362 een hem weer vliegend te maken | |
PH-325 | Schleicher Ka-6CR | 1963-1975 | Afgeschreven na ongeval | ||
PH-306 | Schleicher K8B | 1962-1976 | Afgeschreven na ongeval | ||
PH-275 | Schleicher Ka-7 Röhnadler | 1973-1983 | Na ongeval gerestaureerd nu in privé bezit | ||
PH-196 | Slingsby Prefect | 1965-1969 | In privé bezit | ||
PH-170 | Grunau Baby | 1956-1964 | Afgeschreven nu onderdeel van de collectie Aviodrome | ||
PH-252 | Schleicher Ka-4 Röhnlercher | 1957-1967 | Afgeschreven na ongeval | Verkocht aan de Zaandse Aeroclub | |
PH-219 | Schleicher Baby | Eerste vliegtuig van de NijAC |